کد خبر: ۷۸۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳ 05 October 2019
 
برگزاری جلسه هماهنگی نمایندگان آمار دستگاه‌های اجرایی استان با محور برنامه ملّي توسعه آمار کشور

تابناک / جلسه هماهنگی نمایندگان آمار دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و موسسات عمومی استان با محور برنامه ملّي توسعه آمار کشور (1400 - 1396) و تشریح فعالیت‌های سال 1398 معاونت آمار و اطلاعات در سالن جلسات مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

 

به گزارش روابطعمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدای این جلسه وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان ضمن تشکر و قدردانی از همکاری نماینده‌های آمار دستگاه‌های اجرایی استان، به اهمیت انجام فعالیت آن­ها در راستای بالا بردن کیفیت نظام آمارهای ثبتی و پاسخگویی به نیاز کاربران اشاره کرد و گفت: موفقيت برنامه­‌هاي توسعه در كليه جوامع، بستگي به كيفيت آمار و اطلاعات موجود در نظام آماری آن جوامع دارد و این مهم تنها با تعامل سازنده، کار گروهی، اعتماد متقابل، مسئولیت‌پذیری، استفاده از دانش روزآمد و تعهد کاری محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمارهای ثبتی مبنا یا ثبت داده‌ها همزمان با انجام فعالیت‌ها و امور جاری، به هنگام رخداد ادامه داد: مشکلات اجرایی وهزینههای لازم برای تهيه و ارائه اطلاعات از طريق روش­های سنتی همانند سرشماری ­ها و نمونه‌­گیری موجب شده است كه متولیان تولید آمار به سمت تقويت روش مدرن توليد آمارهاي ثبتي مبنا و جايگزين تدريجي آن با توليد آمار از طريق سرشماري­ها و آمارگيري‌­هاي نمونه‌اي جهت افزایش دقت، سرعت و کاهش هزینهها و بار پاسخگویی گرايش پيدا كنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با یادآوری این نکته که براساس ماده 10 احکام دایمی برنامه‌های توسعه در سال 1396، مرکز آمار ایران، به‌منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور، بعنوان مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور تعیین شده است تصریح کرد: بر همین اساس سال 1396 «ساختار تهيه و تدوين»، «جهت‌گیری ها» و «راهبردها و برنامه ­های عملياتي کارگروه ­ها و کمیته ­های آماربخشی» برنامه ملی آمار (1400-1396) در پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی آمار 22 خرداد 1396 جهت نیل به استقرار نظام مدرن آماری در کشور به تصویب رسید.

اضافه کرد: در این نظام مدرن آماری تولید بخش عمدهای از آمار و اطلاعات مورد نیاز برنامه ریزان و کاربران مبتنی بر دریافت ریزداده‌ های ثبتی مبنا از دستگاهها، نهادها و سازمان‌ها و ارائه آمارهای جمع‌بندی شده، منسجم و استاندارد از طریق پنجره واحد به کاربران خواهد بود.

طیفوری در ادامه درخصوص تهیه مقدمات برنامه سوم ملّی آمار و مراحل انجام آن و چگونگی تبدیل مراحل سنتی به مدرن به تصویب دو سند جامع زیر بعنوان سند بالادستی شامل: تدوین سند راهبردهای بلند مدت تحول در نظام ملی آماری ایران و تهیه، تصویب، بسترسازی و شروع به استقرار نظام جامع ثبت‌های آماری ایران توضیحاتی ارائه نمود.

وی یاد آور شد: برنامه سوم ملی آمار کشور با رویکرد «رويکرد نهادسازی و  تحول بنيادين در نظام آماری کشور » مبتنی بر دو سند فوق تنظیم و تدوین و در آبان ماه 1397 برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: برنامه مذکور شامل 12 ماده است که در ماده 2 چشم انداز نظام آماری کشور: «نظامی یکپارچه، پاسخگو، مورد اعتماد عموم مردم و متخصصان، تامین کننده آمارهای رسمی با کیفیت و پیشرو در آسیا» و ماموریت نظام آماری«تولید و انتشار آمارهای رسمی مورد نیاز ذینفعان داخلی و بین‌المللی با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی و بکارگیری فناوری‌ها و روش های مدرن به ویژه ثبتی مبنا» تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سوم ملّی آمار کشور، به موارد مهمی در حوزه راهبردهای کلان نظام آماری کشور، اصلاح قوانین، تولید و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا، محاسبات ملی و شاخص‌های کلان، پژوهش و آموزش آمار، نظارت و مدیریت کیفیت آمار و ترویج و اشاعه اعتماد عمومی به آمار و فرهنگ آماری و تمرکز اعتبارات آماری توجه ویژه شده است.

وی یادآور شد: براساس احکام برنامه، پیش نویس اولیه قانون آمار کشور در حال تهیه جهت ارائه به شورای عالی آمار است.

طیفوری در ادامه اصول بنیادین آمار و 10 اصل مربوطه که شامل : 1ارتباط، بی‌طرفی و دسترسي برابر 2موازين و اخلاق حرفه‌ای 3پاسخ‌گویی و شفافيت 4پیش‌گیری از استفاده نادرست 5صرفه‌جویی، 6حفظ محرمانگي 7قانون آمار 8هماهنگي در سطح ملي 9استانداردهاي جهاني 10همكاري بین‌المللی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

وی در پایان تعامل بیش از پیش جهت ارتقا هر چه بیشتر نظام آماری استان را خواستار شد وخاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته، جهت قدردانی و افزایش انگیزه نمایندگان آماری دستگاه‌های اجرایی، به‌عنوان بازوان اجرایی معاونت آمار و اطلاعات در دستگاهها و یکی از ارکان مهم نظام آماری استان، هر ساله تعدادی از نمایندگان آماری که در ارزیابی این معاونت حائز رتبه گردیدند، در همایش گرامیداشت روز آمار و برنامه ­ریزی تقدیر به عمل می‌آید.

در ادامه صادق اکبری رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده­ های معاونت آمار و اطلاعات سازمان ضمن تشکر از از همکاری صمیمانه دستگاه‌های اجرایی به مشکلات سالیان گذشته در جمع‌آوری اطلاعات سالنامه آماری و سایر نشریات آماری  اشاره کرد و گفت: عدم رعایت زمانبندی، عدم ارجاع به موقع جداول تکمیل شده توسط دستگاه‌های اجرایی و عدم انطباق اطلاعات با سال­های قبل، تغییر سالانه رابط آماری دستگاه ­ها ازجمله این مشکلات است.

وی همچنین از  ایجاد کاربری برای مدیران دستگاه‌های اجرایی جهت مشاهده آنان و تایید و رصد مراحل تکمیل انجام جداول در سال جدید خبر داد.

اکبری با بیان اینکه در راستای فعالیت‌های صورت گرفته قبلی، با رفع موارد فوق توسط دستگاه­ها با همکاری کارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان می­توانیم اطلاعات مندرج در سالنامه‌ آماری و سایر نشریات را در کوتاه ترین زمان در اختیار برنامه ریزان و کاربران قرار دهیم ادامه داد: به همین منظور امسال نیز نظیر سال قبل، کلیه جداولی که مراحل بررسی فنی را طی کرده و مورد تایید نهایی قرار می‌گیرد، به صورت الکترونیکی از طریق «بخش سالنامه آماری در پایگاه اطلاعات آماری استان گیلان به نشانی sdi.mpogl.ir » در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد سامانه آمار و اطلاعات سازمان و چگونگی ورود اطلاعات در سامانه مذکور، به معرفی «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان» جهت مشاهده و دریافت اطلاعات آماری استان پرداخت.

در انتهای جلسه نیز سیده حبیبه میر عبدالعظیمی رئیس گروه حساب های منطقه ای و محاسبات قیمت سازمان به ارائه کلیاتی از فرآیند کار گروه حساب‌های منطقه‌ای و محاسبات قیمت پرداخت.

وی تاکید کرد: حساب‌هاي منطقه‌اي‌ مجموعه‌اي‌ از اطلاعات‌ آماري‌ است‌ كه‌ به‌ صورت‌ جامع‌ و هدفمند مطالعه‌ي‌ كمي‌ و منظم‌ فعاليت‌هاي اقتصادي‌ يك‌ منطقه (استان) را براي‌ يك‌ دوره‌ي‌ زماني‌ مشخص‌ كه‌ به طور معمول يك‌ سال‌ است‌ امكان‌پذير مي‌سازد.

میرعبدالعظیمی در ادامه افزود: هدف از تهیه حساب منطقهای ارائه آمارهای اقتصادی برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد اقتصادی یک استان توسط برنامه‌ریز و سیاست‌گذار است.

وی در همین راستا با توجه به فرآیندهای زمان‌بر و پیچیده جمع‌آوری اطلاعات و محاسبات مربوطه، به تاکید اهمیت زمان تعیین شده در نامه، کیفیت اطلاعات ارائه شده مالی و ثبتی و بهنگام و جامع بودن چارچوبهای آماری ارائه شده پرداخت.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار